Vi blev till denna termin indelade i två grupper A respektive B - grupp. Min grupp A började terminen med examensarbetet sedan primärvård och kultur och hälsa.
Självständigt examensarbete
En stor kurs som varade totalt i tio veckor och gav 15 högskolepoäng. Då jag och dem flesta inte utfört en uppsatts på den nivån tidigare så var det lite trögstartat. Jag och min skrivpartner Sara blev ett skriv par några veckor innan kursen drog igång så vi fick börja från noll. Vi kom ganska snabbt på att vi ville skriva om ungdomar i någon form, sedan tänkte vi depression många av dagens ungdomar lider av både ovetande och obehandlad depression och depressions sjukdomar. Processens gång var bit vis frustrerande, det tog tid att inhämta information bearbeta och försäkra sig om att informationen vad av rätt källa och inom vår angivna tidsaspekt. Många olika delar som skulle inkluderas och ställas upp på ett akademiskt sätt. Tio veckor gick fort och vi båda är glada att vi startade terminen med denna kurs. Om jag skulle skriva om arbetet som kommer bli aktuellt vid vidareutbildning hade jag satt mig in i uppgiften tidigare tillsammans med kommande skriv partner. I vårt fall blev det en snabbt byte som orsakade vår korta förberedelse fas, trots detta gick kursen över förväntan från mitt hål.
Omvårdnad inom primärvården
Kursen pågick i fem veckor, var av fyra veckors verksamhetsförlaga utbildning på vårdcentral och en vecka teori. Efter uppsatsen va det ganska skönt att komma ut på praktik se och göra andra saker än att ha huvudet i litteratur och artiklar. Placeringen var en stor kontrast till tidigare placeringar, det var ett lugn över varje patient möte och en avslappnad arbetsmiljö. Jag upplevde att man hade mer tid för varje patient som besökte mottagnings. Fick över uppleva den båt driva vårdcentralen som bedriver verksamhet på kommunens öar. Uppgiften i denna kurs var en hemtenta, där områdesbeskrivning och hälso historia skulle beskrivas. Uppgiftens omfattning var fem a4 sidor och bestod mycket av statistik.
Kultur och hälsa
Utbildningens andra kurs som endast presenteras på engelska. Vilket jag har både svårt för och inte behärskar så bra. Kursen startades med en veckas introduktions föreläsningar och sedan två veckors praktik placeringar. Placeringarna i denna kurs har studenterna fått fixa och önska på egen hand, enda kriteriet från skolan var att den skulle ha med omvårdnad att göra. Skolan hade 10 ambulans placeringar dem kunde dela ut, det va ett stort antal studenter som önskade placeringarna på ambulansen och jag va en av dem som fick tillbringa mina två veckor där.
En intressant och mycket givande tid. Efter avslutat placering hade vi två veckor till att skriva arbete som i denna kurs även va en hemtenta dock något större. Tio sidor skulle skrivas och det skulle presenteras som en C-uppsatts. Uppgiften fick väljas att skrivas på svenska eller engelska, dock var dem två seminarium i denna kurs enbart på engelska. Under seminarium presenterade var och en av studenterna hur dem uppfattat sitt placering med huvudfokus på kommunikation och kulturella aspekter. Anledningen till att kursen är på engelska är att skolan har utbytesstudenter i denna kurs, det finns även personer från kursen som åker till Tanzania, Uganda, Thailand etc och genomför sin placering där.
Terminen som helhet har vart kul och bra, det har vart mycket skrivande under denna termin vilket har vart helt okej. Tiden har bara sprungit förbi, nu väntar en sommar som kommer göra den samma och sedan är det endast en termin kvar innan studietiden är över för denna gång. Vilket båda känns skrämmande och inger en lättnad. Det är inte lång tid kvar tills man står där färdig sjuksköterska och skall agera i nya rollen, det är en helt ny kategori och en viktig del i vård processen. Jag hoppas att det kommer bli bra, med lite tid så tror jag allt faller på plats, detta är ju trots allt något jag alltid velat göra :).
Ha nu en fantastisk sommar, jag kommer uppdatera lite smått under sommaren och en tid innan termins start. Ta hand om varandra och njut av vår vackra sommar så hörs vi snart igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar