Under hälsofrämjande arbetets kursen kunde jag starta med akut delen, detta pga att jag och min gruppkamrat jobbade flitigt i starten utav kursen. Jag är 100% tjänstledig för studier, arbetar enbart på loven. Vi hade en del tid över och då tog jag tillfället i akt att sammanställa och förbereda mig på den kommande kursen. Då dessa två kurser är väldigt olika dem berör olika delar inom sjukvården fanns ingen risk för att göra mig förvirrad eller blanda ihop informationen.
Det jag alltid gör innan en kurs startar är att gå igenom kursens upplägg, vad är det läraren examinerar oss på? vilka godkänd kriterier finns det? osv. Jag skriver gärna ner detta så jag har det tillgänglig och kan lätt läsa igenom det igen.
Sedan brukar lärarna ge oss en handledning i form utav vad som bör läsas utifrån kurslitteraturen eller annan aktuell litertur/artiklar, det skriver jag även ner för att sedan kunna sammanställa dem berörda kapitlen.
Nu återstår att läsa igenom kapitel för kapitel för att plocka ut information som är viktig, där återkopplar jag hela tiden på vad lärarna grundar sitt betyg på så att jag inte inhämtar "onödig" information. Jag skriver även ner den informationen som jag tycker är viktig att ha kunskap om.
Akutkursens områden är sammanställt och klart, tentan för denna kurs är den 4 December. Jag kommer enbart plugga på mina anteckningar till tentamen både från mina egna sammanställningar utifrån litteraturen och från genomgången från teori veckan i skolan. Alla har sitt eget sätt att lära in information, detta sätt funkar för mig. En vecka innan tentamen kommer min man att förhöra mig på mina anteckningar samt egna frågor och svar som jag skrivit utifrån mitt material.
Ha en trevlig lördag allesammans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar