söndag 3 maj 2015

Vilken hjälp får man som dyslektiker på högskolan



Jag har bara studerat på en högskola och vet därför inte hur andra skoler erbjuder personer med olika diagnoser hjälp. Röda korsets högskola värnar verkligen om alla intagna på skolan, spelar ingen roll om man ha dyslexi eller inte. Jag som dyslektiker och in skriven på högskolan erbjuds 1 timme längre skrivtid på sals tentor. Jag får sitta i eget rum vid skrivningarna, jag har valmöjlighet att skriva mina prov på en dator. Vissa tentor är upplagda så att man svarar på ett separat papper och har frågorna på ett annat, i dom fallen har vi lärarna,jag och studievägledaren kommit fram till att det är bättre för mig att skriva direkt på frågepappret. Den lösningen fungerar bättre för mig. Jag har även alltid med mig över stryckningspennor som jag stryker över det i frågan dom frågar efter dem har en tendens att skriva en massa överflödig text och sedan frågan. På detta sätt får jag en bättre koll på vad som efterfrågas.

Skolan kan även erbjuda en mentor som en extra lärare man bokar en tid med denna och går igenom sitt arbete tillsammans. Där får man tips och råd hur man kan förbättra/förändra texten. Mentorn är ingen lärare på skolan utan en utomstående, så denna har inget med det kommande provet/betyget att göra.

Man kan även ta kontakt med läraren i kursen man läser och diskutera problem och frågetecken man har. Sedan har vi på rkh en fantastisk studievägledare som alltid peppar och fixar det bästa tänkbara utifrån elevens individuella behov.

Sedan finns det även anteckningshjälp ifall man inte hinner med att anteckna eller har svårigheter med detta. Jag tycker att det är kul att anteckna, jobbar mycket med olika färgpennor i mina anteckningar. Färgpennorna hjälper mig att återskapa en bild, jag kan skriva fyra rader med grön färg och sedan åtta rader med röd färg. Jag minns då bättre vad jag har skrivit med tanke på att jag först tänker på den färgen jag skrivit med och sedan minns jag även texten under. Ibland har jag även målat bilder intill mina anteckningar ex; skrivit anteckningar med färgen blå och sedan ritat en fisk bredvid texten, då minns jag färgen och fisken och kan på så sätt komma ihåg texten intill.


Det tar ett tag innan man kommer på vilken studietekniken som fungerar bäst för en själv. Självklart skulle det underlätta inte minst i tid att endast läsa/lyssna på föreläsningarna en gång och sedan kunna allt eller mycket.  Men jag tror inte man skall tänka så jag har slutat i varje fall , utan alla människor är olika och olika begåvade på olika saker. Det enda man kan göra är att komma fram till ett sätt som fungerar för en själv och som ger ett godkänt resultat i slutänden, det är det viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sara Wolff

Sara Wolff
Dyslektiker, mamma, fru och snart sjuksköterska